*** Όλα τα κείμενα των 450 και πλέον αναρτήσεων, αυτού του ιστολογίου, έχουν γραφτεί εξ ολοκλήρου από τον Blogger *** Από την "Αρχική Σελίδα" πιέζοντας στο κάτω μέρος δεξιά "Παλαιότερες Αναρτήσεις" μεταβαίνουμε στην επόμενη 50αδα *** Σύμφωνα με το Google Safe Browsing το ιστολόγιο αυτό είναι ιδιαίτερα ασφαλές. ***

Please Translate to Your Language:

Τι είναι STEM

STEM είναι το πρόγραμμα σπουδών που βασίζεται στην ιδέα της εκπαίδευσης των μαθητών-φοιτητών ταυτόχρονα και συνδυαστικά σε τέσσερις συγκεκριμένους τομείς, την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανολογία (μηχανική) και τα μαθηματικά, σε ένα δια-επιστημονικό επίπεδο και εφαρμόζεται με συγκεκριμένη μέθοδο προσέγγισης. 


Η Εκπαίδευση STEM, στον πυρήνα της, σημαίνει απλώς την εκπαίδευση μαθητών, φοιτητών σε τέσσερις ειδικούς κλάδους συνδυασμένα: Επιστήμη, Τεχνολογία,   Μηχανική και Μαθηματικά. Αντί να εκπαιδεύουμε τους μαθητές, σε οποιονδήποτε και ξεχωριστά, από αυτούς τους τομείς, το STEM συνδυάζει και τους τέσσερις σε μία διεπιστημονική και εφαρμοσμένη προσέγγιση.

Η μεθοδολογία αυτή εξοπλίζει καλύτερα τους μαθητές, ώστε να έχουν μια εξαιρετική επαγγελματική καριέρα και να εξετάζουν τις εφαρμογές του πραγματικού κόσμου με άλλη θεώρηση. Παραδεκτό είναι ότι υπάρχει STEM ακόμη και αν ένας κλάδος, από αυτούς απουσιάζει, σε πολύ μικρές ηλικίες. Όμως όταν συνυπάρχουν και οι τέσσερις, τότε προκύπτει ολοκληρωμένο STEM.

Έχουμε αναφερθεί πολλές φορές στο Blog μας πότε ένα μάθημα είναι STEM. Θα το επαναλάβουμε ακόμη μία φορά: «θα πρέπει να ενσωματώνει και τους τέσσερις αυτούς κλάδους στη μεθοδολογία αυτής της διδακτικής διαδικασίας». Αν όμως έχουμε δυσκολία να ενσωματώσουμε τον τέταρτο κλάδο (τομέα) τότε έχουμε εν μέρει STEMΔηλαδή, περιλαμβάνει τρεις κλάδους από τους: Επιστήμη (S), Τεχνολογία (T), Μηχανική (Ε), Μαθηματικά (Μ).

Είναι πολλοί αυτοί που γράφουν και ευαγγελίζονται υπέρ ή κατά του STEM αλλά όταν ερωτηθούν:

  • Tι είναι STEM;
  • Πείτε μας ένα παράδειγμα μαθήματος που να έχει αναπτυχθεί με προσέγγιση STEM;
  • Τι είναι ολοκληρωμένο STEM;

αδυνατούν να απαντήσουν, γιατί απλά δεν έχουν γνώση του τι ακριβώς είναι…

  Αντί να διδάσκονται οι προαναφερόμενοι κλάδοι ως ξεχωριστά και διακριτά μαθήματα, η μεθοδολογία STEM τους ενσωματώνει σε ένα συνεκτικό μοντέλο μάθησης που βασίζεται σε πραγματικές εφαρμογές 

  Η Διδακτική, στις Φυσικές Επιστήμες, στην Πληροφορική και την Υπολογιστική Επιστήμη, τα Μαθηματικά και την Επιστήμη των Μηχανικών, για την οποία έχει γίνει μεγάλη συζήτηση τα τελευταία χρόνια στην εκπαιδευτική κοινότητα, εκφράζεται με το ακρωνύμιο STEM. Αν αναζητηθεί αυτό στη Wikipedia[1] θα παρατηρήσουμε ότι γίνεται αναφορά για μια καινοτόμο προσέγγιση που εντάσσει στην εκπαιδευτική διαδικασία, όχι μόνο τις βασικές Επιστήμες αλλά επίσης την Τεχνολογία, τη Μηχανολογία και τα Μαθηματικά. Παλιότερα η αναφορά γίνονταν σαν SMET, σήμερα υπάρχει η τάση να παρουσιάζεται σαν STEAM αφού έχει προστεθεί η λέξη Τέχνη–Art. Πρόσφατα παρουσιάσθηκε και το ακρωνύμιο STEMAC με προσθήκη του Culture.

  Η προσέγγιση STEM στην εκπαιδευτική διαδικασία χρησιμοποιεί τις νέες τεχνολογίες, σαν και αυτές που παρουσιάζονται στη σελίδα αυτή, μοντέλα προσομοίωσης, εκπαιδευτικά λογισμικά και αντικείμενα, εκτέλεση πειραμάτων κ.λπ. έτσι ώστε να ενθαρρύνεται ο μαθητής και να λαμβάνει πρωτοβουλίες με την ελάχιστη δυνατή βοήθεια από τον εκπαιδευτικό. Η ανάπτυξη των κομβικών δεξιοτήτων κατά ATS  2020 συμπεριλαμβάνεται στα πλεονεκτήματα της ένταξης της μεθοδολογίας STEM στην εκπαιδευτική διαδικασία. 

Προσέξτε στη συνέχεια τι χρήμα πέφτει στις ΗΠΑ για το STEM....

 Την τελευταία δεκαετία στις Ηνωμένες Πολιτείες διαπιστώθηκε ότι χρειάζεται μια ευρύτερη πιο συντονισμένη στρατηγική στην εκπαίδευση ενσωματώνοντας τους τομείς των επιστημών που προαναφέρθηκαν. Η μεθοδολογία της στρατηγικής αυτής περιλαμβάνει όλους τους κλάδους STEM προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ανάγκη για μεγαλύτερη ποικιλία εξεύρεσης καθημερινών λύσεων μέσα στα ίδια τα επαγγέλματα. Επιδιώκεται η δημιουργία εργατικού δυναμικού που θα έχει βαθιά τεχνική γνώση και αυξημένες κομβικές δεξιότητες (STEM workers). Ο εργαζόμενος αυτός θα είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει τις μεγάλες προκλήσεις του 21ου αιώνα συνδυάζοντας στην εργασία του τους κλάδους των επιστημών αυτών με τον τρόπο που έχει εκπαιδευτεί.  

  Το 2015, το ίδρυμα Jack Kent Cooke[2] επιχορήγησε Ακαδημίες και Πανεπιστήμια με το ποσό των 1,6 εκατομμυρίων δολαρίων, για τους ασθενέστερους οικονομικά φοιτητές που επιθυμούν να σπουδάσουν τη μεθοδολογία STEM στην εκπαίδευση.       

  Στην ιστοσελίδα του Λευκού Οίκου ο πρόεδρος Obama, στις 13 Μαρτίου 2015[3], δηλώνει ότι έχουν διατεθεί πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε υποστήριξη των προγραμμάτων STEM στην εκπαίδευση, με το σύνθημα “εκπαιδεύστε να καινοτομούν”, «Educate to innovate». 

  Στην έκθεση του Observatory on Borderless Higher Education[4] αναφέρεται ότι πρέπει να εισαχθούν στις Η.Π.Α. 20 – 30% πτυχιούχοι ή κάτοχοι μεταπτυχιακών STEM από άλλες χώρες (100.000). Προτείνεται επίσης να δοθεί VISA (H-1B) σε μετανάστες που διαθέτουν Master ή Phd στο STEM προκειμένου να εργασθούν στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. 

Τα τελευταία χρόνια φαίνεται ότι έχει αρχίσει να υπάρχει ενδιαφέρον σε τέτοιου είδους θέσεις εργασίας. Η προώθηση της μεθοδολογίας STEM στην εκπαιδευτική διαδικασία γίνεται από διάφορους φορείς με «ανοικτά» σχολεία και σεμινάρια, για παράδειγμα, η Ένωση Ελλήνων Φυσικών, το τμήμα Φυσικής του Α.Π.Θ., το κολλέγιο Ανατόλια, O.D.S., κ.ά. 
Υπάρχουν οι παρουσιάσεις για τη μεθοδολογία STEM της ημερίδας του Ιδρύματος Ευγενίδου στο παρών blog sv1ahh1.blogspot.com

  Στην περίληψη[5] της έκθεσης των Atkinson and Mayo (2010) αναφέρεται ότι η καινοτομία έχει ισχυροποιήσει την οικονομία των Η.Π.Α. Επίσης διαβάζουμε ότι έχει αυξηθεί το βιοτικό επίπεδο των πολιτών με τη χρήση τεχνικών STEM στην εκπαίδευση. Αναφέρουν επιτακτικά ότι είναι ώρα για νέες προσεγγίσεις με βάση την προώθηση της καινοτομίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.   

  Στην Ελλάδα η μοναδική κινητικότητα που διαφαίνεται σήμερα στις S.T.E.M προσεγγίσεις στα σχολεία είναι στην εκπαιδευτική ρομποτική με πολλές αμφιβολίες που αναφέρονται στην ανάρτησή μας: http://sv1ahh1.blogspot.com/2019/02/stem_7.html

Το Scientix αποτελεί πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Σχολικού Δικτύου για την ενίσχυση της εκπαίδευσης των STEM τεχνικών στην Ευρώπη. Προς το παρόν το Scientix φιλοξενεί projects που έχουν σχέση με τη διδακτική στις φυσικές επιστήμες που υλοποιούνται με χρηματοδοτούμενα Ευρωπαϊκά Προγράμματα. Στην Ελλάδα το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων-Διόφαντος[7] υποστηρίζει αυτό το έργο. 

  Ο πρεσβευτής[8] του Scientix στην Ελλάδα κ. Νίκου (2015), εκπαιδευτικός, αναφέρει για το STEM: 

«Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2020 ένα εκατομμύριο περισσότεροι ερευνητές στις Φυσικές Επιστήμες θα χρειαστούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.), αλλά η ζήτηση σε θέσεις που έχουν σχέση με τις Φυσικές Επιστήμες, την Τεχνολογία και τα Μαθηματικά (Science, Technology, Engineering, Mathematics) δεν θα μπορεί να καλυφθεί από τους αποφοίτους των αντιστοίχων σχολών». 

Σύμφωνα με την Beatty (2011) σε πολλές περιλήψεις βιβλίων, σχετικά με την προετοιμασία των εκπαιδευτικών για να διδάξουν με μεθοδολογία STEM, υποδεικνύεται ότι πρέπει προηγουμένως να ακολουθήσουν επιμόρφωση. Αυτό είναι απαραίτητο, για την αποτελεσματικότερη προετοιμασία τους στα μαθήματα που διδάσκουν, θα πρέπει να αναπτύξουν ένα project (portfolio ή ερευνητική εργασία), να γίνει πρακτική των μαθημάτων που διδάσκουν προκειμένου να εκπαιδευτούν σε συγκεκριμένες διδακτικές προσεγγίσεις.

Υπάρχει όμως μία κατηγορία συναδέλφων «ειδικών» που παρουσιάζουν απλές κατασκευές, από χαρτί ή ξύλο ως προσέγγιση STEM που καμία σχέση δεν έχουν με αυτό.

Όταν όλα τα κράτη εφαρμόζουν καινοτόμες τεχνικές, με μετρήσιμα θετικά αποτελέσματα, εμείς συζητάμε αν πρέπει ή δεν πρέπει να τις υιοθετήσουμε. Δεν χρειάζεται να τους αφυπνίσουμε όλους αυτούς... δεν υπάρχει λόγος…

Τελευταία είδαμε από ομάδα ερασιτεχνών αστρονόμων που έκαναν, όπως λένε οι ίδιοι "μαθήματα STEM". Πάνω σε ένα χαρτόνι είχαν κολλήσει μερικά μπαλάκια που υποτίθεται ότι ήταν οι πλανήτες του πλανητικού μας συστήματος και αυτό το παρουσίαζαν ως STEM μάθημα. Αυτό μόνο γέλιο μπορεί να προκαλέσει … παρέλειψαν να συμπεριλάβουν άλλους τρεις κλάδους. Μόνο με Engineering δεν έχουμε STEM.

Ένα παράδειγμα λάθους εφαρμογής και αναφοράς είναι ο προγραμματισμός ενός robot. Αυτό είναι μόνο Τεχνολογία (Τ του STEM) λόγω της πληροφορικής που χρησιμοποιήθηκε. Αν το έχουμε συναρμολογήσει, τότε υπεισέρχεται και η Μηχανική (E του Engineering). Απουσιάζουν όμως δύο ακόμη κλάδοι, κάποια Επιστήμη και τα Μαθηματικά, ώστε να υπάρξουν οι τέσσερις κλάδοι.

Τώρα γνωρίζουμε… δεν μπορούν πλέον να μας κοροϊδεύουν.

Προκύπτει ολοκληρωμένο STEM όταν έχουν αξιοποιηθεί και οι τέσσερεις κλάδοι (S.T.E.M.) σε ένα μάθημα, δηλαδή να ενσωματώνει κάποια Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και τα Μαθηματικά. Στη μεθοδολογία αυτή είναι απαραίτητο να υπάρχει μεγάλη ιδέα, επίλυση προβλήματος και αυτενέργεια των μαθητών. Έτσι λοιπόν αν καταφέρουμε και εντάξουμε τους 4 κλάδους, τότε το STEM είναι ολοκληρωμένο.  

Όλα τα προαναφερόμενα αναδεικνύουν την άμεση εφαρμογή της μεθοδολογίας STEM στην εκπαίδευση της χώρας μας και τις προοπτικές της. 


[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Science,_technology,_engineering,_and_mathematics  (25/11/2016,  12:06)
[2] https://philanthropynewsdigest.org/news/jkcf-awards-1.6-million-for-stem-education-for-low-income-students  (25/11/2016, 12:20)
[3] https://obamawhitehouse.archives.gov/blog/2016/02/11/stem-all  25/10/2018, (13:40)
[4] http://www.obhe.ac.uk/newsletters/borderless_report_january_2013/global_race_for_stem_skills  (10/11/16,  10:30)
[5] https://itif.org  (11/11/16, 09:20)
[6] http://www.pdp.gr/files/28DT/DTBOI24_28PDP-2.pdf (9/10/16,  08:46)
[7] http://publications.cti.gr/  (9/10/16,  08:57)
[8] http://www.eduportal.gr/scientix-nees-dinatotites-stous-ekpedeftikous/  (9/10/16,  08:24)

Πολύδωρος Σταυρόπουλος, Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ), Επιθεωρητής Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού Ελέγχου, Συγγραφέας, Αmbassador STEM Scientix.


                                                          




Διαχειριστής: Πολύδωρος Σταυρόπουλος, Εκπαιδευτικός Μηχανολόγος Μηχανικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ). Πιστοποιημένος: Επιθεωρητής ασφάλειας, υγείας, ποιοτικού ελέγχου και εκπαιδευτής ενηλίκων. Συγγραφέας, μεταφραστής μηχανολογικών βιβλίων.Πρέσβης STEM Scientix.

O Blogger είναι Πρέσβης STEM Scientix

Επισκέψεις από τον Ιούνιο 2017